torstai 4. elokuuta 2016

Missä ahdistus tuntuu?

Tämä päivä meni vähän niin ja näin. Mutten taaskaan tullut kirjoittamaan siitä vaan jälleen kerran mulla on ihan oikea aihe.

Tiiättekö sen tunteen, kun ahdistus tuntuu varpaissa asti. Vaikkette varsinaisesti tiedä mistä ahdistus johtuu. Minä tiedän. Liiankin hyvin. Kysyin silloin kännissä kaveri2lta, missä hänellä tuntuu ahdistus ja hän vastasi rintakehän kohdalla. Keuhkoissa. Vatsassa.

Yleisin ahdistus, mikä mulla on päivittäin jossain vaiheessa tuntuu päässä ja keuhkoissa. Sitten muuten riippuu, mikä ahdistaa, niin se oikeastaan määrittä, missä ahdistus tuntuu.

Viiltelyahdistus tuntuu juuri siinä, mihin haluaisin viiltää, ja mihin tulen tämän ahdistuksen takia viiltämäänkin. Se ahdistus ei lähde pois, jos en viiltele; tai ei ole ainakaan tähän mennessä lähtenyt kuin kerran. Viiltelyahdistuksen voi aiheuttaa oikeastaan mikä vain, mutta yleensä tiedän syyn, mistä se on tullut.

Kuolemisahdistus on tunne, että mä kuolen nyt. Tuntuu, ettei saa henkeä, että pää räjähtää siihen paikkaan. Kuin sydän pysähtyisi tai ylikuormittuisi liiasta sykkimisestä. Joku voisi kutsua tätä ehkä paniikkikohtaukseksi. Kuolemisahdistus saattaa tarkoittaa myös sitä, että mä haluan kuolla nyt heti paikalla.

Riita-ahdistus tulee aina kun joku huutaa minulle, tai on suuttunut. Tämä mulla on itseasiassa tällä hetkellä päällä kun isä suuttui minulle äsken. Se tuntuu ihan kamalasti päässä. Silmien kyynelkanavissa, jotka haluaisivat vuotaa, mutteivat kuitenkaan. Se tuntuu sydämmessä. Se tuntuu pahalta.

Eimitäänhajua-ahdistus on sellainen, että nimensä mukaisesti sitä ei voi ennustaa, missä se tuntuu, mistä se on tullut tai oikeastaan mitään muutakaan siihen liittyen. Se voi olla pahin kokemani ahdistus, mutta myös todella lievä, joka on hetkessä ohi. Nämä on kaikkein pahimimpia, kun ei voi yhtään ennustaa mistä se tulee, tai miten paha se on. Olen huomannut, että jos nukun vähemmän, niin tämä ahdistus on yleisempi.

Onko teillä näitä lisää? Onko teillä edes samoja vai olenko yksin :D? Nimeättekö tekin ahdistuksia, vai onko kaikki aina yhtä ja samaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti