torstai 9. marraskuuta 2017

Niin ihmeellinen elämä

Mä oon tarkkailija. Tarkkailen tilanteita aina sivusta ja välillä puutun niihin jos tilanteessa ovat minulle tutut ihmiset. Rakastan istua keskellä kaupunkia ja seurata ihmisiä. Se miten täysin tuntemattomatkin elävät omaa elämäänsä omien vaikeuksiensa ja onnentuojiensa kanssa tuntuu ihan utopistiselta.

Miten muutkin ihmiset voivat kokea elämää, miten on mahdollista, että ne joita en edes ole koskaan nähnyt ovat yhtä monimutkaisia olentoja kuin minä. Miten on edes mahdollista, että sellainen kehittyy. Tuntuu ihan hurjalta kun sitä tarkemmin ajattelee. Miten sellainen asia voisi edes olla sattumanvarainen? Miten yhtään mikään voisi olla tässä maailmassa sattumanvaraista.

Toisaalta jos kaikki onkin vain sattumanvaraista, mitä jos teen väärin, enkä esimerkiksi koskaan kohtaa ihmistä, joka oikeasti välittäisi minusta. Tai mitä jos vanhempani eivät juuri sinä iltana kun he tapasivat olisikaan päättäneet lähteä kavereidensa kanssa juhlimaan? He eivät olisi koskaan tavanneet toisiaan, eikä minua tai asioita, joihin minä olen vaikuttanut olisi koskaan tapahtunut. Jos olen vaikuttanut johonkin ihmiseen merkittävistä ja antanut tukea, sitä ei olisi tapahtunut.

Hurjaa, miten pienestä kaikki voi olla kiinni.

Opettaja, joka opettaa minulle filosofiaa, historiaa ja yhteiskunta oppia suositteli minulle protu leiriä. Se olisi kuulemma kuin tehty minulle, koska rakastan kaikkia leikkejä ja pohtimista. En ole koskaan ennen ajatellut edes asiaa, mutta nyt olen päivän pyöritellyt sitä mielessäni. Opettajan mielestä se olisi täydellinen minulle. En ole enää 15, joten pääsisin senioriprotuleirille, joka on suunnattu 16-20 vuotiaille.

Mitä jos sieltä löytyisi ystäviä. Tai jos siellä olisi kivaa. Olen myös kuullut, että siellä oppii todella paljon itsestä. Mitä jos jätän kokemuksen väliin ja jotain tärkeää jää tapahtumatta? En ole vielä maininnut asiasta vanhemmille, mutta olen aika varma, että he joko eivät suostu tai innostuvat. Toisaalta olen silloin jo 18, mutta njääh saa nähdä.

Onko jollain kokemuksia protuleireistä? Olisi hurjan kiva kuulla niitä, ehkä saisin selkiytettyä ajatuksia siitä niiden avulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti