lauantai 14. toukokuuta 2016

Rahasta


Mua ahdistaa. Ihan vitusti. TAAS. En oikeasti jaksa tätä enää.

Kaveri ei ole vieläkään kertonut kellekään muulle kuin minulle asiastaan. Mä haluan ensin toisen kaverin mielipiteen asiasta, ennen kuin vien sitä eteenpäin. vein asiaa eteenpäin kuitenkin niin, että kerroin tälle toiselle kaverille, että sillä toisella on kerrottavaa.

Mun ahdistus ei kuitenkaan liity enää siihen. Tai ei ainakaan niin paljon.


Meidän perheellä on rahat ollut jo jonkin aikaa vähissä. Periaatteessa ei, koska ruokaa tulee pöytään ja pihasta löytyy kaksi autoa, joista toinen on jopa avoauto. Eli emme käy ruoka jonossa, ei mitään sinne päinkään. Tarkoitan lähinnä sitä, että suurin osa rahoista menee laskuihin, eikä mitään ylimääräistä osteta. Meillä kotona on kiellettyä puhua rahasta, tai jonkun ostamisesta, isän kuullen. Hän stressaantuu siitä.

Tämän takia olen jo jonkin aikaa maksanut itse kaikki ylimääräiset menot, minulla kun ei tule laskuja ja olen omistanut ihan kohtuu suuria summia.

Eilen sain kuulla, että tililläni on enää sen verran vähän rahaa, etten todellakaan voi tuhlata ihan huvikseen. Minun pitää kuitenkin maksaa seuraavana lukuvuonna todennäköisesti kaikki kulut itse. Mulle iski kauhea ahdistus, miten mun rahat voi riittää siihen kaikkeen, mitä ollaan kavereiden kanssa suunniteltu kesäksi.

Mun rahat ei ainakaan tällä hetkellä tule lisääntymään kesän aikana. En saanut edes kesätöitä. Mun mielestä on niin epistä kun jotkut saa omaan käyttöönsä lapsilisät, eli ne saa tyyliin 100e kuussa. Miten ne voi valittaa, kun niillä on ”vain 7,5euron tuntipalkka”. Ne kuitenkin saa rahaa, mä en.

Tiedän, etten minäkään saisi valittaa rahasta, kun minulla sitä kuitenkin on (Ihan kohtuu paljon). Olen vain jotenkin kateellinen ihmisille, jotka pääsevät ulkomaille joka vitun vuosi. Mistä ne saa ne rahat? Miten jollakin voi olla varaa ostaa 70e kengät? Ei sillä, etten mä itsekin haluaisi, mutta mistä ne saa niin paljon rahaa?

Musta tuntuu, että kaikki muut käy kokoajan ulkomailla, huvipuistoissa, jäkispeleissä ja festareilla. Silti niillä on päällä merkkivaatteita ja kaikki viittaa siihen, että niillä on ylimäärästä rahaa ihan vitusti. Mistä ne saa sen kaiken?

4 kommenttia:

  1. Mulla on vähän sama ongelma, kaikilla muilla on rahaa paitsi itsellä :D. Olet kuitenkin sen verran nuori vielä (alaikäinen), että vanhemmillasi on velvollisuus auttaa varsinkin opiskelukuluissa. Raha-asiasta kannattaa puhua vanhemmille, vaikka se olisikin sellainen asia, josta ei puhuta.

    http://turkoosivadelma.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tiedän, ja uskon et ne auttaakin kouluun liittyvissä asioissa, mutta välillä tuntuu, että olen vanhemmilleni vain ylimääräinen rahareikä. Meillä ei oikeasti saa puhua rahasta. Jos siitä puhutaan, niin sitten syntyy riita, joten mielummin olen hiljaa kuin olen syyllinen riitaan.

      Poista
  2. Tiedän millaista tuo on, olen itse hakenut kesätöihin jo 3 kesänä enkä ole saanut, ja nyt syksyllä kun olisi aika aloittaa lukiossa on vaikea saada maksettua opiskelut.
    En ole myöskään käynyt matkoilla kuin 3 kertaa laivalla.
    En omista merkkivaatteita enkä mitään kalliita kenkiä.
    En saa rahaa ikinä kuin pakollisiin asioihin yms. Tililläni on n. 60e ja ne on varattu pakollisiin asioihin.

    Meidän paikkakunnalla on seurakunnan järjestämiä kerhoja ja olen päässyt sellaiseen ohjaajaksi josta maksetaan ainankin täällä 8e/kerta eli saan syksyn ja kevään aikana yhteensä n. 200e joka on ihan hyvä summa ja sillä maksaa jotain.

    Kesätyö hakemuksessasi suosittelen kertomaan tilanteesi niin voi olla että voit saada edes jotain pientä työtä.

    vinuski.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi nyt jotain pientä työtä sainkin :) mutta tsemppiä sulle!

      Poista